NOWY CMENTARZ W BIELSKU
Czynny cmentarz ewangelicki w Bielsku przy ul. Listopadowej 92 na północnych obrzeżach miasta.
Cmentarz założony w 1911 r. na peryferyjnej wówczas części miasta za północną obwodnicą. Teren ten Gmina 
Ewangelicka zakupiła w 1895r. Zastąpił on użytkowany od 1833 r. stary cmentarz na Bielskim Syjonie. Nekropolia
została zaprojektowana przez wiedeńskiego architekta Hansa Mayra.
Przestrzeń cmentarza podzielono na trzy sektory:
  - południowo-wschodni o układzie równych alei
  - północno-wschodni o zakomponowany wokół półkolistego centrum z alejkami odśrodkowo wyprowadzonymi
  - północno-zachodni (rezerwowy) oddzielony od reszty cmentarz szeroką aleją.
W części południowo-zachodniej znajduje się kompleks architektoniczny wzorowany na włoskich campo santo - czyli
prostokątny dziedziniec otoczony zespołem budynków pomocniczych, murem arkadowym oraz kościołem cmentarnym
utrzymanym w formach późnobarokowych, secesyjnie przerobionych.
Na nowym cmentarzu znajdują się groby wielu ważnych postaci z I połowy XX wieku
 burmistrza  Karola Steffana, twórcy bielskiego muzeum  Edwarda schnacka,  artystki operowej  Felicji
Kaszowskiej - Krotowskiej,  wszystkich pastorów bielskich po roku 1911, oraz licznych fabrykantów  Moritza 
Bartelmussa,  Karola Buttnera seniora,  Karola Gepperta,  Moritza Graubnera,  Gustawa Josephy'ego juniora, Gustawa
i Oswalda Molendy, Waltera Piescha (jego grób ma formę mauzoleum w kształcie tempietta), Fryderyka Plutzara,
Georga Schwabego,  Ernesta Starkego,  Karola Steffana juniora,  Ernesta i Karola Stosiusów,  Rudolfa Twerdy'ego,
Leopolda Vogta,  Karola Zipsera.
Na nowym cmentarzu ewangelickim znajduje się również Pomnik Żołnierzy Poległych w I Wojnie Światowej.
Bibliografia:
Piotr Kenig: Zarys dziejów luteranizmuw Bielsku-Białej  B-B Ośrodek Wydawniuczy Augustana 2000  Ewa
Chojecka: Architektura i urbanistyka Bielska-Białej do roku 1939    Miasto jako dzieło sztuki  B-B Urząd Miasta
B-B 1994   Jerzy Polak: Przewodnik po Bielsku-Białej B-B Towarzystwo Miłośników Ziemi Bielsko-Bialskiej 2000
ISBN 83-9020079-7
"KOSIARZ"
W kościele cmentarnym znajduje się, odnaleziona po 
długich poszukiwaniach i szczęśliwie ocalona rzeźba
"Kosiarza" (odlew z brązu) autorstwa wiedeńskiego
artysty Josefa Grünhuta.
Rzeźba pochodzi z cmentarza ewangelickiego w 
Mikuszowicach Śląskich przy ul. Bystrzańskiej, z grobowca 
rodziny Zipserów.
Z rzeźbą Kosiarza wiąże się ciekawa, niesamowita historia 
rodem z dobrego kryminału. Pewnego dnia rzeźba zniknęła z 
grobowca w niewyjaśnionych okolicznościach. Na temat jej 
zniknięcia i dalszych losów krążyło wiele plotek i opowieści.
Po wielu latach , kiedy już o niej zapomniano, dzięki 
informacji z "pewnego źródła" została odnaleziona.Rzeźba 
została dobrze ukryta, po kradzieży zakopano ją głęboko w 
ziemi a miejsce fachowo zamaskowano, tak przeleżała 
długie lata. Jednym słowem historia z dreszczykiem. 
Szczęśliwie odnaleziona zdobi dziś wnętrze kościoła 
cmentarnego przy ul. Listopadowej.
Druga artystyczna część  grobowca rodziny Zipserów
płaskorzeźba (również odlew z brązu autorstwa twórcy
Kosiarza) przedstawiająca Żniwiarzy przy pracy w polu, ze 
względu na jej bezpieczeństwo została zdemontowana 
przez Pracownię Rzeźby w Kamieniu ze Starego Bielska
i zdeponowana w kościele cmentarnym w Bielsku
THEODOR HAASE
W kościele cmentarnym znalazła swoje miejsce 
zdemontowana z grobowca Superintendenta Dr. 
Theodora Haase, figuralna kompozycja rzeźbiarska.
Realistyczna rzeźba z białego marmuru przedstawia 
młodą dziewczynę i towarzyszącego jej anioła, dłuta 
Hansa Schwathe.
Wirtualna rekonstrukcja.
Być może tak wyglądało pierwotne umiejscowienie 
kompozycji rzeźbiarskiej. Wszystko wskazuje na to, że
grobowiec zniszczono przy próbie włamania co 
zadecydowało o zdeponowaniu rzeźby w kościele dla 
uniknięcia dewastacji (co spotkalo rzeźby z grobowca
Sennewaldtów na starym cmentarzu).
Jest to bardzo wzruszająca kompozycja. 
Dziewczynka siedzi u stóp anioła i patrzy w dal. Na 
co patrzy? Co widzi? Czyżby tę "Ciemną dolinę" 
(.."Gdybym szedł ciemną doliną"...) za 
którą już tylko jasność, miłość, szczęśliwość i 
spokój...O czym świadczy trzymany przez nią 
koszyczek kwiatów czy ułamany dąb, którego konar
i liście widać po lewej ręce dziewczynki. W sztuce 
sepulkralnej to symbole przerwanego młodego 
życia.



Patrząc na fragmenty sukienki dziewczynki nie 
sposób oprzeć się wrażeniu, że to prawdziwy 
materiał a nie zimny marmur z którego zrobiono 
rzeźbę. Koronka rękawa sukienki wygląda tak jakby
poruszała się lekko na wietrze. Kwiaty przypięte do 
sukienki, sznur pereł na szyi... mistrzostwo, 
precyzja szczegółu uchwycona ręką artysty.
Te buciki tak charakterystyczne dla minionej epoki 
co za zaperfekcjonizm. Anioł pochyla się nad 
siedzącą u jego stóp dziewczynką. Trochę 
zaniepokojony? Ze szczyptą ciekawości. Czy ona 
się boi tego co widzi? W każdej chwili gotowy 
pomóc... Prawdziwy anioł stróż.




Na ścianie grobowca oryginalny portret z brązu 
Theodora Haase wykonany przez tego samego 
artystę wiedeńskiego Hansa Schwathe. To dwa 
nachodzące na siebie prostokąty. Podobizna 
zmarłego ujęta w ramy a po bokach postaci osób
opłakujących zmarłego (rodzina? wierni?). 
Wszystko zamknięte ramą z liści laurowych, 
symbol nagrody za owocne życie.
WALTER PIESCH
Tu wśród tuji stoi jeden z najbardziej 
reprezentacyjnych grobowców na nowym
cmentarzu ewangelickim w Bielsku. Jest to 
grobowiec bielskiego fabrykanta Waltera 
Piescha. Ma formę mauzoleum w kształcie 
włoskiego tempietta. Zaprojektowany został 
przez wiedeńskiego architekta Hansa Mayra.
W całości został wykonany z jasnego 
piaskowca, nakrywa grobowca jest z 
czarnego szwedzkiego granitu.
ŻAŁOBNICA
W pięknej jesiennej scenerii grobowa kwatera 
przyścienna. Wśród przebarwiającego się na 
czerwono winobluszczu, postać żałobnicy z 
bialego marmuru. Rzeźba przedstawia młodą 
kobietę w stylu klasycznym - charakterystycznie 
udrapowana szata, welon żałobny na głowie.
Postać nachylona ze złożonymi dłońmi patrzy na 
mogiłę ukochanej zmarłej osoby, którą litościwie 
otulił wszędobylski bluszcz. Dzisiaj przyroda tak
gesto zaanektowała to miejsce, że trudno 
odczytać do kogo ono należy.
Zaczarowane miejsce w zaczarowanym
ogrodzie.
Wspaniała wyrazista rzeźba jakże prosta w swej wymowie. 
Młody mężczyzna klęczy w polu oparty o stylisko kosy. Modli 
się w skupieniu. Snopki zboża za nim sugerują, że dziękuje 
bogu za spokojną pracę i plon.
FELICJA KASZOWSKA-KROTOWSKA
Urodziła się w Warszawie 12.05.1867 roku. Była córką słynnego 
żydowskiego kantora. Naukę śpiewu podjęła u polskiego śpiewaka 
operowego  (bas), kompozytora i nauczyciela Wilhelma Troschera w
Warszawie, później w Wiedniu u J. Gänsbachera. Po udanym 
debiucie w 1888 roku w warszawskiej operze ( Alice in Robert le 
Diable) rozpoczęła karierę w nowojorskiej Metropolitan Opera. Od 
1894 roku występowała  w całej europie. Została współzałożycielką 
Konserwatorium Warszawskiego (1916). Zamieszkała w Wiedniu i 
pracowała tam jako nauczyciel śpiewu. Jej najbardziej znani 
uczniowie to S. Kurz, L. Lehman, J. Kiepura. Tuż przed wybuchem II 
Wojny Światowej wróciła do Polski. Zmarła w Bielsku 18.07.1951 
roku. 
Zaraz za główną bramą cmentarz w Alei Zasłużonych (po lewj stronie)
skromny ale piękny grób z jasnoszarego granitu, Pani Felicji 
Kaszowskiej-Krotowskiej artystki operowej światowj sławy, oficera 
Legii Honorowej jak głosim napis na epitafium. Na steli płaskorzeźba  
brązu z nieczytelną sygnaturą ( obecnie po dewastacji w kościele 
cmentarnym).

Czytając obie inskrypcje, znajdujące się  w nogach grobowca, odnosimy wrażenie, ze umieściła lub umieściły je osoby które 
kochały i szanowały swoich zmarłych, którzy byli protoplastami rodu. To hołd.
Aż w naszych czasach przyszedł ten kto nie szanuje i nie ceni żadnych wartości ani tych boskich ani tych ludzkich.
Świecie dokąd ty zmierzasz ?
Grobowiec po dewastacji
Rekonstrukcja wirtualna
























































































































































































































































































































































































































































MORITZ BARTELMUSS
bart           Skradziony medalion z brązu przedstawiający
                                                                                                                                                               Moritza Bartelmussa. Dzieło Hansa Schwathe
                                                                                                                                             Poniżej wirtualna rekonstrukcja.

bartel
 

ARKADIA
ark              Urokliwy fragment cmentarza z grobowcem
                                                                                                                                                   w formie doryckiej ruiny.

ark


.
     

Brązowe popiersie Jezusa w owalu
na grobowcu rodziny Aloisa
Smolki. Brak sygnatury


smolka1
              smolka